چند نکته کلیدی برای موفقیت در فروش محصولات در عمان

 

عمان با جمعیت حدودا ۴،۷ میلیون نفری خود، بازار بزرگی در برابر بازار ۸۰ میلیونی ایران حساب نمیشود. از این میزان جمعیت عمان، حدود نیمی را مهاجران کارگر تشکیل میدهند که نقشی در اقتصاد عمان ندارند (در خرید و فروش).

از طرفی نگاه کوتاه مدت به بازار عمان، نگاه عمیق و سودآوری نخواهد بود. عمانیها با فرهنگ بازرگانی ایرانی کاملا آشنا شده اند و علیرغم قیمتهای فروش بالا در این کشور، محصولات را به پایین ترین قیمت ممکن از شما خرید میکنند.

بسیار مهم:‌ با وجود اینکه ریال عمانی ارزش عددی بسیار بالایی دارد، این، دلیل ثروتمند بودن و پولدار بودن عمانیها نیست. عمانیها سخت پول میدهند، کم خرج میکنند و (به طور نسبی) درآمد بالایی ندارند. هزینه ها در عمان ارزان نیست. ارزش بالای پول یک کشور، دلیل بر پولدار بودن آنها نیست. ارزش پول کشور امارات یک دهم عمانیهاست. ولی با این وجود، درآمدهای آنها بسیار بالاتر از (حدود ۵ برابر)  عمانیهاست.

 

مقایسه تولید ناخالص داخلی و درآمد دو کشور عمان و امارات (عمان ۷۷ میلیارد دلار و امارات ۴۲۱ میلیارد دلار) منبع: بانک جهانی

 

همچنین درآمد سرانه عمانیها نیز پایین تر از کشور امارات، میباشد. طبق آخرین دیتا بانک جهانی برای سال ۲۰۱۹، درآمد سرانه عمانیها حدود ۱۵،۵۰۰ دلار و میانگین درآمد اماراتیها، ۴۳،۰۰۰ دلار میباشد. نتیجه گیری:‌ بالا بودن ارزش پول ملی عمان، دلیل بر ثروتمند بودن آنها نمیباشد. (قطریها حتی از اماراتیها نیز ثروتمندترند و میانگین درآمد آنها حدود ۶۵،۰۰۰ دلار میباشد، در حالیکه ارزش اسمی ریال عمان ۱۰ برابر قطریهاست!

 

 

سهم کلی کشور ایران در صادرات به عمان، با وجود همسایگی دو کشور و رابطه دوستی سیاسی و فرهنگی، سهم ناچیزی میباشد. درک چرایی سهم کم ایران در بازار عمان، کلید موفقیت شما برای فروش در کشور عمان میباشد. از کل واردات ایران در سال ۲۰۱۸، سهم ایران تنها ۲،۳ درصد بوده است! ۴۷ درصد واردات عمان از کشور امارات بوده است.

 

 

توصیه های عمان ترید برای موفقیت فروش در کشور عمان:

  • به عمان به عنوان بازاری کوتاه مدت نگاه نکنید
  • رقبای محصولات خود در کشور عمان را شناسایی کنید
  • تمامی هزینه های صادرات (از جمله مالیات عمان)‌ را در قیمت گذاری خود ببینید
  • قیمت کالا در شلف فروشگاه های عمان را ملاک ارزش گذاری محصولات خود قرار ندهید
  • به بازرگان عمانی، اطمینان از استمرار فروش کالا را بدهید (خلاقیت داشته باشید)
  • چرخه و زنجیره تامین کالا در عمان را برای محصول خود موشکافانه بررسی کنید
  • صرفا قصد فروش کالا را داشتن، شما در در انتهای صف قرار میدهد، نگاهتان را بلند مدت کنید
  • افزودن خدمات را در کنار فروش کالا در نظر بگیرید
  • هر عمانی که به کالای شما اشتیاق نشان داد، خریدار نیست (عمق دیدتان را افزایش دهید)
  • دعوت و تقبل هزینه سفر عمانیها به کارخانه شما در ایران، منجر به خرید نمیشود (هوشمندانه هزینه کنید!)

 

عمان ترید صرفا تجربیات خود را در اختیار شما میگذارد، هیچ کسی بهتر از خود شما، نمیتواند به شما در موفقیت فروش کالا و خدماتتان در عمان کمک کند. موفق باشید.

 

پاسخی بگذارید

enemad-logo