پوشش زن و مرد در کشور عمان

ساده ترین راه برای ارزیابی نحوه پوشش خانمها و آقایان در عمان، مقایسه عمان با امارات هست.
در امارات و به خصوص در شهر دبی، پوشش کاملا آزاد نیست، ولی شما پوششهای اختیاری متفاوتی رو در جاهای مختلف میبینید. مثلا در بازارها، جاهای عمومی، خیابان، کلاب، شهرکهای مختلف، فرودگاه و ساحلها.

آدمها با آزادی نسبتا زیادی در جاهای مختلف مشاهده میشوند ولی مثلا در ادارات دولتی، جاهای مذهبی (مسجد و غیره) و برخی جاهای سنتی، رعایت بیشتری از طرف مردم برقرار هست.

تمام موارد بالا در مورد عمان هم برقرار هستند، ولی تفاوت عمان با امارات، در نحوه سخت گیری و میزان پوشش هست. به طور مثال، در شهر دبی اگر شما با پوشش نسبتا آزادی به دبی مال تشریف ببرید، کسی به شما تذکر حجاب و پوشش رو نمیدهد؛ اما همین موضوع در شهر مسقط، کاملا ملموس هست که حتی از روی نگاه های حاضران و فروشنده ها میتونید متوجه بشید و حتی ممکنه فروشنده یا مسئولین امنیتی مال به شما تذکرپوشش بدهند!

پوشش مردان عمانی

عمانیها به صورت کلی مذهبی تر از اماراتی ها هستند و در این مورد بسیار حساستر از اماراتی ها برخورد میکنند و خیلی آشکار با پوششهای نامتعارف برخورد میکنند. در کل در عمان شما با موارد خیلی کمی از پوششهای نامتعارف (نسبت به فرهنگ غالب عمان) رو به رو خواهید شد. دلیل اصلی هم اجازه ندادن مردم این کشور به سمت آزادی کامل پوشش هست. این بخش بیشتر به دیدگاه جامعه مربوط میشود تا قوانین کلی این کشور در زمینه حجاب و پوشش.

این مساله به خصوص در ادارات و وزارتخانه های دولتی عمان و با شدت بیشتری در ادارات پلیس این کشور قابل لمس هست. به عنوان مثال اگر شما پوشش نامتعارفی در اداره پلیس داشته باشید، شاید کارتون انجام نشود و مجبور به تغییر پوشش بشوید! در نظر داشته باشید که نیروی پلیس عمان مذهبی و بسیار معتقد به قوانین اسلامی هستند.

بیشتر خانمها در عمان دارای پوشش چادر سنتی هستند (موها کاملا پوشیده است) ولی برخی از نسلهای جوانتر، لباسهای بلند و بدون روسری هستند. مردان نیز در بیشتر مواقع با لباس سنتی هستند (دشداشه) و گاها با شلوارک های بلند در کنار ساحل و برخی رستوارن ها دیده میشوند.

پوشش زنان در عمان

این موضوع در شهرهای کوچیکتر کاملا بیشتر حس میشه و خواهش عمان ترید از هموطنان دوست داشتنی، احترام به فرهنگ این منطقه و مردمانشون هست.

البته نوع این سخت گیری ها کاملا با مدل ایران متفاوت هست و تعریف پوشش کشور ما با عمان و یا امارات در لایه های مختلفی متفاونت هستند.

پلیس عمان

در کل گفتن این نکته شاید مناسب باشد که هر کشوری، فرهنگ عامه خودش رو دارد و به هر حال، هر نفری که در اون کشورها زندگی میکنه و یا سفر کرده، بهتر است به فرهنگ و سنتهای اونجا احترام بگذارد. این روش تعامل، شاید بهترین رفتاری است که میتوانیم داشته باشیم تا از طول سفر و اقامتمون لذت ببریم.

هدف این نوشتار آشنایی شما دوستان محترم عمان ترید با این موضوع فرهنگی و به جهت تاثیر بهتر در تعاملات و ارتباطات با عمانی ها و اشتراک تجربیات ما در این زمینه بود.

پاسخی بگذارید

enemad-logo