آمار اقتصادی صادرات و واردات کشور عمان

 

در این مقاله برای اولین بار قصد داریم تا ۵ شاخص مهم  از آمار اقتصادی کشور عمان را برای شناخت بهتر و معرفی کاملتر اقتصاد عمان خدمت شما معرفی نماییم:

۱- صادرات نفتی عمان از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۶

۲- صادرات غیرنفتی عمان از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۶

۳- واردات عمان از سایر کشورها بر اساس صنایع مختلف در سال۲۰۱۶

۴- حجم واردات عمان از کشورهای مختلف جهان در سال ۲۰۱۶

۵- صادرات غیرنفتی عمان به کشورهای حوزه خلیج فارس به همراه حجم صادرات

 

 

۱- صادرات نفتی عمان از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۶

نمودار زیر میزان ارزش صادرات نفتی عمان شامل نفت خام، نفت پالایش شده و ال-ان-جی را بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۶ را نشان میدهد. همانگونه که از نمودار پیداست، در سال ۲۰۱۳ عمان به مانند سایر کشورهای تولیدکننده نفت بیشترین میزان ارزش صادرات را در این سالها داشته است که اثرات آن در جامعه نمود پیدا کرده بوده، از جمله افزایش ساخت و ساز و آغاز پروژه های زیربنایی توسط دولت عمان. با کاهش ارزش نفت در جهان از بشکه ای ۱۲۰ دلار به ۴۰ دلار، اثرات کاهش درآمدی در اقتصاد متکی به نفت عمان به شدت محسوس میباشد که از جمله آن میتوان به کاهش ساخت و ساز و کند یا متوقف شدن پروژه های بزرگ دولتی اشاره کرد. در پایان سال ۲۰۱۶، صادرات نفت عمان حدود ۹۰۰،۰۰۰ بشکه در روز بوده است.

۲- صادرات غیر نفتی عمان بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۶

صدرات غیر نفتی کشور عمان نیز با همان الگوی صادرات نفتی پیش رفته، به طوری که در سال ۲۰۱۳ و در اوج قیمت نفت، میزان صادرات غیر نفتی عمان نیز به اوج رسیده و رقم ۷،۳ میلیارد ریال را رکورد زده. حال آنکه این رقم در سالهای آتی روند کاهشی داشته و در پایان سال ۲۰۱۶ به ۴،۵ میلیارد ریال عمانی رسیده. این ارقام شامل صادرات معمولی و صادرات مجدد (Re-Export) میباشد.

۳- ۱۰ طبقه از واردات عمان از سایر کشورها بر اساس صنایع تولیدی در سال ۲۰۱۶

به طور کل میتوان عمان را نه یک واردکننده صرف، بلکه یک کشور با واردات بالا توصیف کرد که بیشتر این واردات همانطور که در جدول پیداست مربوط به تجهیزات و ماشین آلات صنعتی با حجم ۸،۳ میلیارد ریال عمانی میباشد که معمولا از کشور امارات به عمان صادر میگردند (Re-Export). این طبقه بندی شاید از منظر عددی برای برخی کالاها مفهوم روشنی نداشته باشد، اما به طور مفهومی میتوان دریافت که ماشین آلات صنعتی تولیدی، صنعت کشاورزی و پرورش آبزیان، صنایع و مواد معدنی، فناوری اطلاعات و مدیریت آب به ترتیب در اولویت واردات عمان بوده و میتوان از این منظر برای اقدام مقتضی برنامه ریزی نمود.

 

۴- حجم واردات عمان از کشورهای مختلف جهان در سال ۲۰۱۶

در جدول زیر به ترتیب ۱۰ کشور عمده واردکننده به عمان را مشاهده میکنید. امارات متحده همواره و در طول سالیان بخش اعظم واردات عمان را در دست دارد که بخشی توسط تولیدات داخلی امارات و بخش دیگر به صورت صادرات مجدد از سایر کشورها میباشد. ایران به عنوان شریک منطقه ای و استراتژیک عمان هنوز نتوانسته جایگاه خود را در بازار مصرفی عمان آنچنان که باید پیدا کند. دلایل متعددی میتوان برای این امر ذکر کرد، از جمله عدم تجربه حضور در بازارهای بین المللی و اصول رقابت پذیری که در مقالات بعدی به آنها اشاره خواهیم کرد.

 

 

 

۵- صادرات غیرنفتی عمان به کشورهای حوزه خلیج فارس در سال ۲۰۱۶

صادرات عمان به کشورهای حوزه خلیج فارس در سال ۲۰۱۶ بیشتر مربوط به مواد خام صنعتی و انواع روغنها میشود. همانگونه که قبلا اشاره شده، بازار عمان میتواند به منزله یک پل ارتباطی برای صادرات مجدد کالاهای ایرانی به سایر کشورهای عربی و همچنین شرق آفریقا باشد. امری که با برنامه ریزی و مطالعه دقیق بازار کاملا دست یافتنی و عملی میباشد.

 

 

داشتن اطلاعات و آمار دقیق از بازار عمان و شناخت فرهنگ خرید و فروش در عمان از کلیدی ترین فاکتورهای موثر در فروش موفق در کشور عمان میباشد. توصیه ما به بازرگانان محترم ایرانی برای داشتن تجارتی موفق در عمان و پیدا کردن بازارهای صادراتی جدید در منطقه از طریق عمان، به کارگیری روشهای مدرنتر بازاریابی و شناخت دقیقتر رقبا و برنامه ریزی بلند مدت و نه کوتاه و مقطعی به تجارت  در عمان میباشد.

با آرزوی موفقیت برای شما، همکاران ما در عمان ترید، همواره آماده خدمت رسانی به شما در بازار عمان میباشند. هدف ما موفقیت شما در عمان است.

 

1 دیدگاه

  1. ضمن عرض سلام و خسته مباشيد بند مصطفي پالار هستم به تازگي در عمان مشغول كار هستم در صنعت اهن الات در و پنجره حفاظ ميخواستم در امر بازار يابي و پيدا كردن مشتري منو همراهي و كمك كنيد ايا اطلاعتي و كمك در بازار يابي در عمان داريد؟

پاسخی بگذارید

enemad-logo